Manfaat Memiliki Anak Sholeh Yang Mau Mendoakan kedua Orang Tuanya

Manfaat Memiliki Anak Sholeh Yang Mau Mendoakan kedua Orang Tuanya. Kisah yang diceritakan oleh seorang Hamba Allah tentang mimpi Seorang Wali di tanah Perkuburan ,di dalam mimpi wali itu, wali tu ternampak roh ahli-ahli kubur sedang mengais rumput seperti mencari sesuatu. Tiba-tiba beliau melihat ada seorang roh ahli kubur yang sudah berusia sedang duduk istirahat di atas kuburnya sendiri . Beliau pun mendekat kepadanya dan bertamya.

Wali : bapak, kenapa anda malah duduk-duduk istirahat dengan tenang, sedangkan para arwah ahli kubur sedang mengais-gais rumput disitu.

Roh Orang tua: Jika anda ingin mengetahui jawabannya, besok pagi perhilah ke pasar dan carilah penjual daging yang berusia masih muda. Penjual daging itu adalah anakku.

Wali itu tersadar dari mimpinya, dan pada keesokan harinya, ia segera mencari penjual daging itu. Setelah beberapa saat ia pun dapat menemukan penjual daging yang dimaksud. Beliau hanya mengamatinya dari jauh. Tampak, setelah penjual daging tersebut sibuk menjual dagingnya, ia sambung dengan membaca Al Qur’an. Hal itu menjadikan sang wali  merasa tidak sabar untuk berjumpa degannya

Wali: Assalammualaikum anak muda, saya ada beberapa pertanyaan untuk anda.

Penjual daging: waalaikummussalam, silakan pak, pertanyaan apa itu?

Wali: Adakah kamu ada seorang ahli keluarga yang meninggal dunia yang mempunyai kubur di kampung ini?

Penjual daging: Ya ada. Itu ialah bapaku.

Wali: Aku terlihat Roh ayahmu dalam mimpi ku. Beliau tenang disana. Apa yg kau lakukan untuk ayah kau wahai anak muda?

Penjual daging: Aku membaca Al-Qur’an dan aku berdoa kpd Allah. Jika bacaan aku itu terdapat pahalanya, aku sedekahkan nya kepada ayahku.

* Pelajaran Dari Kisah ini
Kenapa Roh ahli kubur yang lain sedang mengais-gais rumput di situ, itu karena mereka sedang mencari tempias-tempias doa yang didoakan oleh banyak orang dan lafaz “Ala kulli muslimin wal muslimat, wal mukminin wal mukminat”. Sedangkan roh bapak-bapak tua yang hanya duduk-duduk tersebut kerana doa anaknya hanya khusu untuknya.

Marilah kita memperbanyak berdoa untuk kedua ibu bapa kita, karena doa seorang anak akan terus sampai kepada ibu bapanya.

Inilah beberapa anjuran di dalam agama Islam yang apabila kita amalkan dengan baik, maka kita akan mendapatkan manfaat yang banyak dan berlipat ganda, baik di dunia maupun di akherat.

Pertama:
Solat Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada solat tahajjudnya. Pastinya doa akan mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah SWT.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Hadirkan diri ke masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah SWT .

Keempat:
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah SWT menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhuk senantiasa ia akan merasa selalu dalam keadaan solat walaupun ia belum lagi solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, Malaikat berdoa untuknya iaitu “ampuni dosanya dan sayangi dia ya Allah SWT ”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Wallahu A’lam

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Foto Google

You are commenting using your Google account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogger menyukai ini: